Souhrn

Přehled všech pěti (popř sedmi) oficiálních kapitol SS HD. Počet nepřátel se na různé obtížnosti mění a celkem zaobírá 4 kategorie…
1. Turista + Snadná – Snížený počet
2. Normální – Klasický počet
3. Těžká + Mental – Vyšší počet
4. Vysoká (Serious) – Extrémně vysoký počet
Na nejtěžší Mental obtížnost je počet nepřátel nižší než na obtížnost Vysoká (Serious).

Uvedený počet nepřátel odpovídá nejnižší kategorii, tedy nejnižší možný počet nepřátel v dané úrovni. Ve fanfikci však málokterá kapitola nabízí rozličný počet monster v závislosti na obtížnosti. Proto u všech uvádím pouze nejnižší (a často též jediný) možný počet.


 

1. The Forgotten City

tab - Forgotten city

Dlouhá a velmi náročná kapitola, která však svými nápady a inovacemi může nabídnout skvělý zážitek. Žádná oficiální kapitola nenabídne tolik nepřátel a tak náročné souboje jako Forgotten City. Výzva pro náročné hráče ale i oživení stereotypní hratelnosti zdařilými i méně zdařilými nápady.

Souhrn

Přehled všech kapitol SS:BFE. Počet nepřátel se na různé obtížnosti mění a celkem zaobírá 3 kategorie…
1. Turista + Snadná + Normal – Klasický počet
2. Těžká + Mental – Vyšší počet
3. Vysoká (Serious) – Extrémně vysoký počet
Na nejtěžší Mental obtížnost je počet nepřátel nižší než na obtížnost Vysoká (Serious).

Uvedený počet nepřátel odpovídá nejnižší kategorii, tedy nejnižší možný počet nepřátel v dané úrovni. Na vyšší obtížnosti počet nepřátel mírně roste – zhruba o 10-30 kusů.


 

1. BFE – Before First Encouter

Tab - BFE

Třetí plnohodnotný díl SS se skládá pouze z jediné klasické kapitoly, která je opět situována do Croteamem evidentně zbožňovaného Egypta. A tak opět nechybí chrámy, pyramidy, sfingy, sochy Egyptských bohů a samozřejmě tuny a tuny písku okolo. BFE je však zasazený do blízké budoucnosti a tak krom historických staveb nechybí nové prostředí moderního města postiženého válkou. Celkem dvanáctiúrovňová kapitola nabídne pořádný nášup nepřátel a působivou herní dobu. Z hlediska předpokládané délky jde o vůbec nejdelší oficiální kapitolu dosavadních dílů Serious Sama.

 

2. Jewel of the Nile (DLC)

Tab - Jewel of the Nile

Jediné DLC pro SS 3. Nová kapitola čítá tři úrovně, které jsou však poměrně dlouhé a především pěkně nadesignované. Herní doba čítá zhruba dvě hodiny, což není na přídavek podobného typu málo. Celkově se jedná o slušné rozšíření v němž se ke slovu hojně dostanou i zbraně, které byly v BFE pouze předmětem tajných oblastí.

Souhrn

Přehled všech sedmi oficiálních kapitol SS 2. Počet nepřátel není v žádných statistikách uveden, tudíž uvádím pouze můj počet zabitých (hráno na obtížnost Normal)

Oproti SS:HD není možné vybírat kapitoly a to ani když je už dokončíte. Nicméně stále lze kdykoli vybrat jakýkoli již dokončený level.


 

1. M’Digbo

Tab - M'Digbo

První kapitola zasazená do prostředí džungle a města představí drtivou většinu všech nepřátel a zbraní. Možná je to trochu škoda, ale zase je pravdou, že u SS:HD tomu bylo v první epizodě také tak. Délka úrovní je značně promněnlivá, avšak nijak zvláště velká.

 

2. Magnor

Tab - Magnor

Epizoda druhá je situovaná do světa v němž je všechno gigantické – stromy, rostliny i odpadky.  Navíc je část kapitoly ponořena do ponurých prostor bažin. O vyšší obtížnost se starají především zástupy létajících monster.

 

3. Chi Fang

Tab - Chi Fang

Epizoda třetí je jakousi verzí čínského městečka a chrámu. Pro epizodu jsou typická nádvoří, náměstí a vysoké červené zdi.

 

4. Kleer

Tab - Kleer

Epizoda čtvrtá je zvláštní tím, že poprvé v SS 2 představí kostlivce Kleera. Rizikové prostředí nejkratší kapitoly hry je tvořeno lávou a občasnou nutností přesného skákání.

 

5. Ellenier

Tab - Ellenier

Epizoda pátá je variací na pohádkové prostředí. Středověké vesničky, pobřeží, zámky i plovoucí ostrůvky v oblacích. Velmi dlouhá (na SS 2 určitě) kapitola

 

6. Kronor

Tab - Kronor

Epizoda šestá těží z prostředí vojenských základen, které se už objevily v některých předešlých kapitolách. Tematika našedlých hranatých budov a oplocených areálů je rozšířena o sněhovou přikrývku, která s sebou přináší zajímavou změnu herní náplně – možnost umrzání.

 

7. Sirius

Tab - Sirius

Epizoda sedmá je klasické futuristické město. Krom běžných úrovní se objeví i tři speciální založené na nutnosti v časovém limitu probíhat kontrolními stanovišti. Opět jde o oživení hratelnosti. Tato epizoda je opět poměrně dlouhá a navíc přináší s přehledem nejvíce monster. Korunu tomu nasazuje úroveň finálová, která je navíc jedinou úrovní celého SS 2 v níž jde počet nepřátel přes 1000 a v níž je odhadovaná herní doba hodinová.

Souhrn

Přehled všech pěti (popř sedmi) oficiálních kapitol SS HD. Počet nepřátel se na různé obtížnosti mění a celkem zaobírá 4 kategorie…
1. Turista + Snadná – Snížený počet
2. Normální – Klasický počet
3. Těžká + Mental – Vyšší počet
4. Vysoká (Serious) – Extrémně vysoký počet
Na nejtěžší Mental obtížnost je počet nepřátel nižší než na obtížnost Vysoká (Serious).

Uvedený počet nepřátel odpovídá nejnižší kategorii, tedy nejnižší možný počet nepřátel v dané úrovni. Číslo v závorce jsou počty nepřátel na Normální obtížnost. Rozdíl počtu nepřátel mezi obtížnostmi dále stoupá ve zhruba stejném poměru.


 

I. First Encounter

V původní verzi SS, měla epizoda „Egypt“ spadající pod SS:FE přehlednou mapu po vzoru starých Doomovek. Je škoda, že ji tvůrci pro SS:HD vypustili. Takto vypadala její polská verze, zahrnující obě tajné úrovně.

Map1

 

1. Egypt

Tab Egypt

Patnáctiúrovňová kapitola je původně samostatnou hrou, proto je délka tak značná, avšak to neomlouvá stereotyp jež se zaručeně dostaví někde ke konci Mennoferu, kdy je znát, že autoři vyčerpali vše čím mohli překvapit – už žádné nové zbraně, nová monstra ani nápadité úrovně. Poslední tři až čtyři hodiny hraní, nejsou víc než opakování už viděného a bez inovací. Málokdo si při závěrečných titulkách neřekne, že má Egyptu po krk.

Skoro čtyři tísíce monster je i na snadnou obtížnost pořádná várka a na vyšší obtížnosti počet vzrůsta zhruba po tisíci! Přitom už jen základní počet nepřátel (cca 4000) zhruba odpovídá počtu monster v tematicky blízkém Painkillerovi, ovšem ten má úrovní 24 a počty nepřátel se v něm na vyšší obtížnosti nezvedají.

 

X. Demo Karnak

Tab Demo Karnakk

Demo ůroveň pro klasický SS:FE. V plné verzi FE bylo možné zahrát si i tuto Demo úroveň, stejně jako tomu je v moderní HD verzi. Od běžné úrovně „Karnak“ se demo verze odlišuje především dení dobou a pozměněným typem i počtem zbraní a nepřátel. Hrát tuto kapitolu je lákavé především díky pozorování změn mezi originální a demo verzí.

Je zvláštní, že si tvůrci pro Demo vybrali zrovna Karnak. Já jej považuji za nejslabší úroveň Egyptské kapitoly a rozhodně bych se na něj nesnažil nalákat potenciální hráče.


 

II. Second Encoutner

Druhá část původního SS v sobě pod hlavičkou SE slučovala kapitoly „Jižní Amerika“ , „Persie“ a „Středověk.“ Opět měla celá hra pěkné zpracování mapy úrovní, které v HD verzi chybí. Toto je anglická verze.

Map2

 

2. Jižní Amerika

Tab - Amerika

Pro SS:SE autoři použili podstatně zdařilejší systém rozkouskování hry na tři samostatné celky. Jižní Amerika je prvním z nich a myslím, že pozornost hráče snadno udrží po celou dobu. Z hlediska délky je tato kapitola poloviční oproti Egyptu, což je tak akorát. To, co možná mnohým nesedne je značné využití pasti – bezedné jámy, bodce, padající stropy, střílny,… avšak právě díky tomuto prvku hráč mnohdy stojí před problémem, který nejde zastřelit a tak čelí novým výzvám.

Všimněte si, že počet nepřátel mezi obtížnostmi se zvyšuje v mnohem menší míře než u Egypta. Rozdíl činí zhruba sto monster, což opravdu není mnoho. Tahle skutečnost poměrně značným způsobem snižuje rozdíly náročnosti hry mezi obtížnostmi. Obecně vzato je však obtížnost každé další epizody vyšší.

 

X. Demo Palenque

Tab Demo Palenque

Demo ůroveň pro klasický SS:SE. V plné verzi SE bylo možné zahrát si i tuto Demo úroveň, stejně jako tomu je v moderní HD verzi. Od běžné úrovně „Palenque“ se demo verze odlišuje jednak pozměněným typem i počtem zbraní a nepřátel, ale také využitím nových prostor z úrovně Údolí jaguárů. Hrát tuto kapitolu je lákavé především díky pozorování změn mezi originální a demo verzí.

Pro toto Demo tvůrci vybrali počátek hry, přičemž zkombinovali prostory hned dvou běžných úrovní do jedné.

 

3. Persie

Tab - Persie

Persie navzdory příjemnému a pěknému prostředí značně kazí celkový dojem ze SS:SE. Když se vás někdo zeptá na rozdíly mezi prvními třemi úrovněmi, asi budete dlouho přemýšlet… Persie se zkrátka drží zaběhnutého konceptu dvoran, zastavěných ulic a nevelkých chrámů a jen málokdy přinese nějaké oživení.

Nepřátel je o pár stovek více než v Jižní Americe. Ono obecně jsou úrovně této kapitoly našlapané monstry, což napomáhá vyšší obtížnosti.

 

4. Středověk

Tab - Středověk

Středověká kapitola je plná zajímavých úrovní a je vidět, že autoři si na závěr SE nechali to nejlepší. Sice je tato kapitola nejkratší, sice v ní je nejméně nepřátel, ale především je to kapitola nadmíru zábavná. Z celého SS:HD je pro mě nejlepší právě tato kapitola.

Počet nepřátel je opět poměrně vyrovnaný ve všech obtížnostech. A navzdory tomu, že je jejich počet celkově nízky, je kapitola velice obtížná. Bývá zvykem, že počátek epizod, kdy hráč teprve získává zbraně, je lemován slabými monstry a klidnými situacemi, ovšem tady to tak jednoduché není.


 

III – DLC

Pro SS vyšlo jediné DLC, které tvoří zbrusu novou kapitolu o třech úrovních. Když říkám zbrusu novou, myslím to doslova, jelikož jde o jediné úrovně z celého SS:HD, které nebyly k vidění již v původním klasickém SS.

 

5. Legend of the Beast

Tab - DLC

Od DLC jsem očekával víc než jen ždímačku peněz. I když zkusím na cenu zapomenout, nevidím nic co by vyloženě stálo za vyzkoušení. LotB je další návštěva Croteamem evidentně milovaného Egypta, ovšem kvalita všech úrovní je hluboko pod průměrem základní hry. Na obranu LotB můžu říci snad jen jedno – pro někoho může být zajímavé manipulovat s velmi malým počtem munice a být nucen dobře volit co a čím zastřelit.

Počty nepřátel se na vyšší obtížnosti nemění.

Boss

ASGAROTH

asgaroth.jpg

Velký bílý démon podobný Alastorovi z předchozích dílů.
1. Může se napřáhnout a udeřit vás
2. Dokáže plivat oheň
3. Když zvedne ruku nad hlavu, přivolá déšť meteoritů, které dopadnou přímo na vás pokud včas neuhnete.
4. Může vystřelit ohnivou stěnu, které se těžko uhýbá.

Popis boje:
A – Bez karet
– Jakmile se Asgaroth objeví, zjeví se i Ramiel. Pokud vám chybí munice, brnění, či léčení, rychle si je vyzvedněte. Poblíž by mělo být jednak mnoho beden munice ale také dvě zlatá brnění a dvě zelenočervené duše (jedna je na skále vzadu). Jakmile máte výbavu, začněte couvat směrem odkud jste přišli. Pořád ustupujte a připravte si Molotov. Místa okolo je dostatek, čistě teoreticky můžete ustupovat až na počátek ostrova, takže není těžké držet si před démonem odstup. Především se snažte aby mezi vámi a Agarothem byla nějaká překážka, zkrátka aby ji musel obejít a vy tím získali náskok. Ideální totiž je oba nepřátele rozdělit. Nejprve se zaměřte na Ramiela a palte do něj dokud nechcípne. Bude to trvat dlouho, ale půjde to.
Poté se budete moci plně soustředit na Asgarotha, který je mnohem nebezpečnější, ale také větší, takže zdálky ho snadno zasáhnete. Před jeho ohnivými stěnami uhýbejte a pečlivě sledujte, jestli ze sebe nevypouští blesky, jakmile k tomu dojde, spadne na vás hromada kamenů před kterými musíte nějak uhnout. Prostoru kolem vás je dostatek, takže se nemusíte obávat, že se dostanete do kouta, pouze si hlídejte, abyste neskončili ve vodě. Palte do Asgarotha a občas zkuste z Molotova vystřelit i nádrž, jejíž výbuch bude extrémně zničující. Sice je těžké nálož včas odpálit, ale když se to podaří, významně si pomůžete. Nakonec Asgarotha určitě porazíte.

B – S kartami – Boss je součástí běžné úrovně, tudíž je třeba zvažovat, zda volit karty primárně pro úroveň nebo pro boj s bossem. V druhém případě rozhodně má smysl zvolit jako zlatou kartu Zlost a jako stříbrnou Vysávač zdraví. Dále stačí postupovat dle návodu a zlaté karty využít na Ramiela i Asgarotha (záleží, kolikrát je ještě můžete použít). Pokud vám zbývá pouze jedno použití, raději otočte postup popsaný výše a zaměřte se na Asgarotha. S kartou ho můžete porazit opravdu rychle a pak už se věnovat jen Ramielovi, což zvládnete i bez karet.

Boss

NECROGIANT

Necrogiant

Finální boss první kapitoly je zřejmě největší nepřítel v celé hře. Místo nohou má bodce a je ověšen řetězy. Děsivě vyhlížející monstrum má celou sadu smrtících útoků…
1. Jednoduše vás udeří, což vás odrazí dozadu
2. Bouchne pěstí do země, odkud vyleze skupina kostlivců.
3. Umí nechat ze země vyjet ostré bodce. Těch je vždy pět a jdou snadno poznat podle prstů, které Necrogiant natahuje (když natáhne prst, okamžitě se ze země pod vámi vysune jeden bodec).
Když je netvor zbaven řetězů, přichází druhá fáze boje a on dokáže mnohem horší věci, přičemž ztratí možnost vyvolávat kostlivce.
4. Z úst se mu vypustí malé tornádo, které vás nejenom zamotá, ale také vyhodí do velké výšky, což vyvrcholí bolestivým pádem na zem
5. Poslední útok je vyplivnutí ohnivých kamenů, které po pár sekundách dopadnou na místo, kde stojíte.

Aréna: Přibližně kruhová, obehnaná vysokou zdí. Všude jsou hroby, kterým je třeba se vyhýbat. Zaseknutí o ně může být velmi nepříjemné. Po celé oblasti je několik altánků – čtvercové otevřené stavby kryté stříškou. Altánky jsou jediná místa, kde vám nehrozí zachycení tornádem. Uprostřed hřbitova je velká hrobka, kde je spousta nábojů včetně krabic smíšené munice. Také tu najdete žlutou duši zdraví – 25. Další léčení je v některých altáncích.

Popis boje:
A – Bez karet
– Přímo před vámi se v jednom altánku skrývá bronzové brnění. Až ho seberete, obcházejte podél zdi a berte si dostatek nábojů. Zároveň si udržujte od Necrogianta dostatečnou vzdálenost, aby na něj mohly dopadat kůly. Dávejte pozor na jeho údery do země při kterých vyskakují kostlivci s palcátem. Ty se snažte ignorovat, neboť budou přicházet pořád noví. Případně jim můžete pod nohy hodit granát. Před Necrogiantovým úderem uskakujte dozadu a pokud Necrogiant začne ‚počítat‘ bodce, neustále měňte směr běhu. Pamatujte si, že bodců, které při této akci vypouští, je vždy pět. Uprostřed, kolem jedné hrobky, se nachází spousta munice a hlavně jedno léčení, když tedy budete potřebovat vyléčit, můžete sem zajít. Střílejte do Necrogianta kolíkovačem, lovcem duší, případně brokovnicí, to když se přiblíží.
Jakmile bude mít jen polovinu zdraví, začne ze sebe strhávat řetězy. Nechte ho být (i když je to teď snadný cíl) a najděte si nějaký altánek ve kterém se ukryjte. Rychle pobijte všechny kostlivce nebo vás v altánku utlučou. Když si Necrogiant strhne všechny řetězy už nebude vyvolávat kostlivce, ale začne vypouštět tornádo. Zůstaňte za každou cenu v altánku, protože pokud vylezete, tornádo vás chytí a ztratíte spoustu zdraví (a taky orientaci). Vždy když tornádo ustane, Necrogiant vyplivne do vzduchu kameny, které za chvíli spadnou na místo, kde jste stáli, když je vyplivnul. Po skončení tormáda ihned vyběhněte a pospíchejte k dalšímu altánku. V běhu se snažte netvora několikrát trefit. Nyní bude pravděpodobně následovat další tornádo, ale je možné že Necrogiant začne vypouštět bodce. V tu chvíli rychle opusťte altánek a kličkujte k jinému. Důležité je nezmatkovat a je-li to možné, připravovat si další úkryt (altánek) už dopředu. Je nutné stále sledovat netvorovo počínání, abyste na něj mohli zavčasu reagovat. Postupujte tímto způsobem a snižujte Necrogiantovi zdraví jak jen to jde. Pokud je potřeba se vyléčit, musíte být velmi rychlí, aby vás nezastihlo tornádo. V případě, že se vám začne zdraví povážlivě zmenšovat, zvažte, jestli nebude lepší vše vsadit na jednu kartu – vyběhnout přímo k Necrogiantovi a pálit do něj co to jen jde. Tuhle metodu můžete klidně využít i v situaci, kdy má Necrogiant tak málo zdraví, že vás už nestihne zabít.

B – S kartami a na čas – Pokud vezmeme v potaz jen karty, které máte odemčené z této kapitoly, vyplatí se Odolnost, Spěch a hlavně Vitalita. Na začátku vezměte brnění, vytaste brokovnici a utíkejte k Necrogiantovi. Kružte kolem něj a střílejte ho. Až vám začnou docházet náboje, zaběhněte pro ně do středu arény k hrobce a vezměte si i léčení.
Jakmile si začne Necrogiant strhávat řetězy, palte do něj co to jde a snažte se vyhýbat kostlivcům. Když začne být Necrogiant opět nebezpečný, zapněte karty a perte to do něj dál. Nemáte čas na to se schovávat před tornádem a tak musíte netvora udolat pokud možno dříve, než tornádo vypustí. Pokud to nestihnete, pomůže vám karta Odolnost, která alespoň omezí utrpěná zranění. Nemělo by být zase tak těžké Necrogianta udolat i do 1:30.


 

ALASTOR

AlastorVelký okřídlený démon. Taková klasická vize démona z pekla.
1. Může šlehat plameny a to buď za letu, nebo na zemi.
2. Na zemi se může napřáhnout, skočit a udeřit do vás pěstmi.
3. Dokáže se regenerovat, ale to vždy za určitých podmínek.

Aréna: První fáze boje se odehrává na vršku věže. Ta je kruhová a na okraji nemá příliš velké hrazení, takže hrozí pád. Druhá fáze se odehrává již o úroveň niž. Vzhledem ke zničenému stropu zde je mnoho kamenů, které vám mohou blokovat cestu. Hrazení už je mnohem lepší ale kameny, které ho tvoří je možné snadno odstřelit. Stále tedy hrozí nebezpečí pádu. Třetí fáze se odehrává o další úroveň níž. Kromě napadaných kamenů ze stropu jsou zde i nové kameny z předešlého patra. Pohyb je tedy ještě obtížnější a hrazení kolem věže je stále z odstřelitelných kamenů. Teprve čtvrtá fáze je již v přízemí věže, které je z hlediska prostředí bezpečné. Nejsou zde trosky a jsou zde vysoké zdi, takže není možné nikam spadnout. Uprostřed je kruhový sál se sochami, ve kterém je mnoho průchodů do kruhové chodby, která vede podél sálu. Zde je velká spousta beden se smíšenou municí a také několik brnění a léčení. Právě brnění i léčení je v úrovni poměrně hodně, nicméně Alastor způsobuje masivní zranění, tudíž se nedá říct, že by léčiva bylo nějak přehnaně moc.

Popis boje:
A – Bez karet
– Začínáte na vrchu věže. Na tu padají malé meteority, před kterými se snažte uhýbat. Alastor létá kolem věže a buď přeletí nad vámi a pokusí se vás upálit nebo vylétne přes okraj věže a rovněž začne šlehat plameny. Snažte se tedy zdržovat co nejvíce uprostřed věže. Je zde také brnění a spousta nábojů do kulometu, takže nejdříve tyto věci seberte a potom začněte kulometem pražit do Alastora. Zjistíte že moc nevydrží a za chvíli bude po něm. Jakmile ho udoláte, rychle běžte blíže k okraji (ne však úplně na okraj), protože Alastor za chvíli spadne doprostřed podlahy a prolomí ji.
Spadnete oba o úroveň niž a Alastor se zregeneruje (pád vás určitě trochu zraní). Alastor už nemůže létat, ale stále dokáže plivat plameny, ze kterých se musíte rychle dostat pokud vás zasáhnou. Také se může napřáhnout a skočit po vás – v tomto případě se snažte uskočit, aby vás nepraštil. Nebude to ale snadné protože na tomto patře je mnoho kusů zdiva z vrchního patra. Vlastně se to podobá aréně v Ruinách, jen je vše na menším prostoru. Na tomto patře je brnění a velká duše (100 zdraví). Tyto věci rychle vyhledejte a poté se pusťte naplno do Alastora. Nejlepší bude brokovnice (kulomet si šetřete). Rakety kvůli troskám rozhodně nevyužívejte (hrozí sebevražda). Tentokrát nebude tak snadné netvora porazit, protože vydrží mnohem víc a také je prostor k možnému manévrování dost omezen troskami. Až ho přemůžete, půjde do středu a rozbije podlahu.
Na dalším patře není ani léčení, takže šetřete zdraví jak to jde. Alastor se znovu zregeneruje a můžete pokračovat v boji. Opět tu je hromada trosek, ale v ničem zásadním se toto patro neliší od předchozího (nezapomeňte šetřit kulomet). Znovu Alastora poražte a on znovu rozbije podlahu.
Nyní budete padat až do přízemí věže. Jakmile budete dole, běžte do průchodu který vede do kruhové chodby podél hlavní místnosti. Alastor za vámi nemůže, ale bude do průchodů šlehat plameny a pokud vyjdete za ním, bude vás chtít opět praštit. V chodbě je hodně léčení (asi čtyři) a hlavně zlaté brnění. Také jsou tu bedny se smíšenou municí. Až se trochu vyzbrojíte všimněte si v hlavním sále soch, které budou později důležité. Začněte zabíjet Alastora a vyhýbejte se jeho ohni a ohnivým koulím, které na vás občas vyšle. Pro jeho likvidaci využijte hlavně raketomet a elektřinou nabité kotouče z hvězdicometu (výstřel sice vyžaduje sebrání mnoha munice, ale vyplatí se). Jakmile netvora porazíte, půjde doprostřed sálu a ze soch do něj začne proudit paprsek, který ho vyléčí. V tu chvíli vytáhněte kulomet a rozstřílejte co nejvíce soch, dokud z nich proudí tyto paprsky, protože potom už zničit nepůjdou. Pokud budete rychlí zbydou tam asi tři sochy. Alastor se už tedy nebude moct plně vyléčit. Znovu do něj začněte pálit, dokud ho neporazíte a on se nepůjde znovu doléčit. Doničte všechny zbylé sochy. Jste-li pomalejší bude nutné akci párkrát opakovat, dokud nezničíte všechny sochy. Alastor teď bude mít už jen trochu zdraví co se mu stihlo doplnit. Střílejte do něj dál, dokud konečně nepadne.

B – S kartami a na čas – Jednoznačně využijte karty Dvojitý spěch a Odolnost. Jako stříbrné karty vezměte Vitalitu. Postupejte dle návodu výše, jen s tím rozdílem, že se vše snažte maximálně urychlit. Jakmile budete v poslední fázi boje a Alastor se půjde léčit, pužijte karty. Díky zpomalení času snadno zničíte všechny sochy už napoprvé a poté stačí Alastora dorazit. Když to půjde dobře, stihnete vše asi za dvě a půl minuty.


 

SWAMP THING

Swamp Thing

Velký mohutný a průhledný netvor. Je takřka v tekutém stavu takže mu nic neubližuje. Má jen pár útoků.
1. Vůbec nejnebezpečnější útok je vyvolání vodního hada (časem dokáže vyvolat i dva najednou). Ten vyleze z bažiny a praští vás, načež se stáhne pod vodu.
2. Vystřelí energetickou střelu, která je rychlá a hodně zraňuje
3. Vypustí proti vám velkou bublinu, kterou naštěstí jde rozstřelit

Aréna: Malý placatý ostrůvek uprostřed smrtící bažiny. Pohybovat se v bažině je opravdu nebezpečné – pobyt v ní ubírá zdraví. V bažině je ovšem mnoho beden smíšené munice, takže pokud je třeba ji vzít, nevyhnete se zranění. Vedle ostrůvku je ještě jeden mnohem menší, na kterém je několik dalších beden munice. Špatné je, že v celé úrovni není jediné léčení a tak je nezbytné vystačit si se základní hodnotou zdraví.

Popis boje:
A – Bez karet
– Nejprve sežeňte na menším ostrůvku náboje do brokovnice. Jsou tu i hvězdice, ale ty mají krátký dostřel a nevyplatí se. Sledujte pořád Swampa a dávejte pozor, jestli proti vám nevystřelí velkou bublinu. Pokud ano, rychle ji sestřelte. Také může strčít ruku do bažiny a někde jinde z bažiny vyleze had, který se vás pokusí zamáčknout. Rychle musíte uskočit, jinak to schytáte. Snažte se šetřit zdraví, protože zde není žádné brnění a ani léčení. Všimněte si na hladině bublinek, které čas od času vyskočí. Jakmile bude Swamp poblíž, sestřelte bublinu a následný výbuch netvora zraní. Takto to opakujte dokud Swamp nezmění barvu na šedivou. Nyní je už v pevném skupenství a můžete mu ublížit běžnou zbraní. Moc toho ale nestihnete, neboť se po chvilce opět rozpustí (zprůhlední se).
Teď už může Swamp přivolat dva hady, před kterými je mnohem těžší uhnout. Poslední jeho útok je jakýsí světelný výboj, který po vás mrští. Vždy, když se napřahuje poznáte, že se ho chystá hodit. Na hladině se nyní povaluje několik větších bublin – všechny rozstřelte a vyšlehne z nich plamen. Potom začnou z bažiny létat velké bubliny a jakmile bude nějaká z nich prolétat kolem Swampa rozstřelte ji, aby ho výbuch poranil. Pokud se to podaří, netvor se opět zhmotní a začne zhasínat plameny. Je teď naprosto neškodný dokud všechny plameny nezhasne. Můžete ho tedy vážně poranit, ale jakmile zhasne plameny, bude opět průhledný a opět bude útočit. Znovu se na hladině objeví bubliny a vy musíte opakovat postup s jejich zničením. Takto to stále opakujte, dokud Swampa nezabijete.

B – S kartami a na čas – Z třetí kapitoly máte Železnou vůli a Časový bonus. Tahle kombinace bude stačit. Ze stříbrných klasicky Vitalitu. Po startu vemte náboje do brokovnice a dodržujte postup napsaný výše s tím, že v momentě, kdy se Swamp poprvé zhmotní (po dostatečném zranění bublinami) zapněte karty a rozstřílíte ho. Pravděpodobně ho nestihnete zabít, nicméně Swamp bude hodně poraněný a jakmile se zhmotní podruhé a začne hasit požáry, snadno ho dorazíte. Čtyři minuty na jeho zabití jsou až až. Když víte, co dělat, není těžké ho sundat i do dvou minut.


 

CHMURNÝ ŽNEC

Temný žnecZbrusu nový boss, který v původním PK vůbec nevystupoval. Velká smrtka s dvojicí kos na zádech. Žnec je nebezpečný protivník, který sice nevydrží nijak extrémně mnoho zásahů, ale umí se léčit. Stejně jako lze sbírat duše Lovcem duší, i sám Žnec duše sbírá a léčí se.
1. Zblízka může udeřit kosou
2. Na dálku vrhá zelené střely

Popis boje:
A: Bez karet
– Nejprve naberte několik nábojů, velkou zelenočervenou duši a brnění opodál. Je třeba si držet od Žence odstup, ale zároveň jej mít na dostřel. Palte do Žence kotoučemi a hlavně mějte vysoké procentu zásahů. Munice v okolí není mnoho a je třeba s ní šetřit. V momentě, kdy Žnec částečně zezelená, je nesmrtelný a tehdy je zbytečné do něj pálit. Žnec se po nějaké době stane opět smrtelným, nicméně metoda vyčkávání není moc vhodná. Aby totiž byl Žnec opět smrtelný bude sbírat duše po nepřátelích, jež se na vás neustále valí a vy je zabijete. Tyto nepřátele střílejte, to ano, ale pokaždé když nějaké zabijete, snažte se Lovcem duší pochytat jejich duše. Právě sběr duší řadových nepřátel je klíčem k tomu Žence pohodlně porazit. Můžete to zkusit i obtížnějším způsobem, tedy že necháte duše Žencovi a pokusíte se ho udolat navzdory tomu, že se léčí a že munice je málo. Pohodlnější varianta vyžaduje sesbírat tolik duší, abyste měli připravené posednutí a to vypalte na Žence! Dejte si záležet, aby šlo o zásah. Pokud se zadaří, Žnec nahle strne, zastaví se a nějakou dobu je velmi zranitelný. Tehdy do něj palte jak jen to jde. Nestihnete ho hned zabít, ale můžete postup opakovat. Nasbírat munici a léčení, zabít pár nepřátel, pochytat jejich duše, posednou Žence a znovu se do něj naplno pustit. A mezitím jej můžete střílet v normálním stavu, jen se ujistěte, že je zranitelný. Nakonec ho udoláte.

B: S kartami
– Rozhodně se vyplatí zvolit Obratnost a Trojité zpomalení času. Pokud se obáváte zranění, sáhněte ještě po Železnů vůli, jinak raději vemte Dvojitý časový bonus. Ze stříbrných klasicky Vitalitu a hlavně – Naplnění. Jinak postup je víceméně stejný, jen karty použijte až tehdy kdy poprvé posednete Žence.

Úrovně

Stručný přehled úrovní, jejich nejdůležitější staty a moje osobní ohodnocení každé úrovně (čím nižší, tím lepší). Počet nepřátel se na různé obtížnosti mění a celkem zaobírá 4 kategorie…
1. Turista + Snadná – Snížený počet
2. Normální – Klasický počet
3. Těžká + Mental – Vyšší počet
4. Vysoká (Serious) – Extrémně vysoký počet
Na nejtěžší Mental obtížnost je počet nepřátel nižší než na obtížnost Vysoká (Serious).

Uvedený počet nepřátel odpovídá nejnižší kategorii, tedy nejnižší možný počet nepřátel v dané úrovni. Číslo v závorce jsou počty nepřátel na Normální obtížnost. Rozdíl počtu nepřátel mezi obtížnostmi dále stoupá ve zhruba stejném poměru.


 

1. Demo Karnak

1. Demo KarnakDemo prvního SS nabízí jen lehce upravenou úroveň Karnak z celé verze. Rozdíl je jednak v menším počtu nepřátel, slabších monstrech i zbraních a též v jiné denní době. Zatímco v plné verzi se Karnak odehrává za úsvitu, v demu je to již za dne.
Hodnocení – 4

Nepřátelé – 371 (513)
Tajná místa – 9
Odhadovaný čas – 40:00

Souhrn

Tabulka všech úrovní z DLC pro Painkiller HD srovnávající počty nepřátel a odhadovaný herní čas.

Tabulka HD DLC

První DLC přineslo tři poměrně kvalitní a oblíbené úrovně z původní PK verze. Délka DLC však dosáhla jen zhruba hodiny a půl, což není zase tak moc, nicméně je otázkou, zda dát přednost poměru délka x cena, či třeba počet monster x cena anebo zda nehodnotit spíše na základě kvality úrovní a ty jsou v prvním DLC myslím velmi dobře zvolené.

Druhé DLC nabízí podstatně více nepřátel a zhruba o hodinu větší délku. Navíc tu máme jednu zbrusu novou úroveň, která v Painkillerovi nikdy nebyla. Bohužel navzdory vojenské tematice, nové zbrani a délce, nepovažuji druhé DLC za příliš zdařilé. Jediná opravdu kvalitní úroveň je z této trojky Stalingrad nebo spíše Leningrad z BooH.

Třetí DLC jde s počtem monster ještě o dalších tisíc kusů výš a herní doba opět dosahuje téměř tří hodin čistého času. Navíc kapitola obsahuje hned pět úrovní. Obrovskou změnou v hratelnosti je však pohled svrchu, což rozhodně ne každému hráči bude vyhovovat. Navíc volba úrovní z kapitoly nebyla zrovna šťastná. Město se opakuje již podruhé a Babylon ani Pentagon nepatří mezi kdovíjak zdařilé úrovně. Zbývá dvojka vizuálně pěkných úrovní z Recurring Evil, ale v izometrickém pohledu si jejich zpracování hráč moc neužije.

Čtvrté DLC se herní délkou snižuje na úroveň prvního přídavku a počet monster je dokonce nižší. Vůbec poprvé (vyjma specifického třetího DLC) došlo k tomu, že v některých úrovních byl počet monster nižší než u původních úrovní PK verze. Výběr úrovní je však poměrně dobrý (až na Doky) a Ruiny jsou dokonce rozšířeny o běžnou část úrovně, takže nejde jen o souboj s bossem.

Páté DLC se veze na vlně toho předchozího. Nepřátelé a herní délka je podobná a poslední úroveň nabízí opět bosse, přičemž je úroveň rozšířena o několik řadových monster. Právě toto poslední DLC je též nejkratší ze všech.

Celkem dosahuje herní délka všech příběhových DLC na slušných deset hodin, nicméně všechny tyhle úrovně mohly být už v původní HD verzi, čímž by byl zajištěn punc kvality a ne jen ždímačky peněz. Pravděpodobně vinou nízkých prodejů se další DLC už neobjevila a přitom stále zbývá pár úrovní, které se HD verze nedočkaly. Z původního PK chybí Katakomby, Hrad, Les a Peklo (případně ještě Babylon, který v HD sice je, ale pouze v izometrickém DLC). Je to zvláštní o to více, že právě úrovně Hrad, Les a Peklo, přestože jsou malé, patří po vizuální stránce k těm nejpůsobivějším a HD kabátek by jim určitě slušel. Z BooH se HD verze nedočkaly úrovně Podzemí a Kamenolom. Podzemí celkem chápu, to Kamenolom patří i po hratelnostní stránce k nejoriginálnějším úrovním celé PK série. Zvláštní, proč si jej tvůrci HD nevybrali. Materiál na 2 DLC (motiv podzemí a motiv opuštěných hradů) tu zkrátka ještě byl.

Zbraně

Nové zbraně. Bohužel neznám jejich oficiální názvy, tudíž bude použitý název pouze můj vlastní.

 

Palcát / Řemdich

Řemdich1. Funkce: Úder palcátem. Je silný, ale s malým dosahem.
2. Funkce: Úder řemdichem. Slabší, ale rychlejší a s velkým dosahem.
3. Funkce: Po několika sekundách mlácení řemdichem se koule nažhaví a použítím palcátu ji lze vystřelit. Hlavice slouží jako mina, která se může přilepit na překážku nebo na nepřítele a po čase explodovat.

Info: Užitečná zbraň schopná šetřit munici. Klasické funkce se vyplatí proti nepřátelům útočícím zblízka, zatímco mina je ideální na velké skupiny nepřátel.

Tipy:
1. Zbraň nevyužívá žádnou munici
2. Nikdy nestřílejte minu na rychle se pohybující nepřátele. Vždy je nutné držet si od monstra s minou odstup, jinak hrozí zajímavý způsob sebevraždy

Max. munice:
Palcát – x
Řemdich – x

První výskyt:
Stalingrad (tajný) – V okně domu v podlouhlé ulici (druhá oblast)
Bunkr – Na počátku pod schodištěm

Monstra

Podrobný přehled monster, včetně jejich popisu a doporučené zbraně. Monstra jsou seřazena podle druhu (dle duší) a dále podle výskytu při postupu hrou. To znamená, že monstra, která si odbyla premiéru v předchozích kapitolách zde nenajdete.

Běžná monstra – 5

Běžná monstra

1. Tlusťoch s kulometem

Tlustoch s kulometemNebezpečný protivník, který svým kulometem dokáže udělat z každého cedník. Naštěstí je velice pomalý a také chvíli trvá, než se mu kulomet zahřeje a začne střílet. Nejlepší je mít vyhlédnutý kryt a zabít ho rychlou a hlavně přesnou střelou.

Vhodná zbraň – Kolíkovač

2. Sebevražedná zombie

Městská zombie

Oživlá mrtvola vylézající často z kanálů, ale někdy seskočí i z vysoké budovy, rozprskne se na několik kusů a potom se zase poskládá a jde po vás. Jakmile jsou blízko, explodují. Naštěstí je poměrně slabá a také má velice zranitelnou hlavu. Do té stačí jediná rána a vybuchne (to vás může zranit). Pokud je moc blízko u vás, miřte raději najejí  tělo.

Vhodná zbraň – Samopal

3. Zvracející zombie

Zvracející zombie

Je nahnutá z okna budovy a zvrací na vás dolů. To trochu poraní, ale není to tak hrozné. Stačí se dívat nad sebe a vyhnout se zvratkům.

Vhodná zbraň – Samopal

4. Vážka

vazka.jpg

Rychle poletující tvor podobný vážce. Je malá, takže se těžko trefuje. Umí házet zápalné lahve, které dokážou na chvíli zapálit místo kam dopadnou.

Vhodná zbraň – Elektro, Plamenomet

5. Zombie

zombie.jpg

Oživlá mrtvola, která po vás dokáže házet předměty. Každá z nich má ze začátku nějakou věc (většinou kladivo nebo nůž) a tu po vás hodí. Potom bude házet své vnitřnosti. Zblízka vás může praštit, ale není těžké jí uhýbat protože je hodně pomalá.

Vhodná zbraň – Samopal, Kolíkovač

 

Boss

Obrněný pavouk

stredni-pavouk.jpg

Tak tohle je skutečně hrozivý nepřítel. Veliký pavouk s tělem obaleným pancířem. Jediné zranitelné místo je jeho hlava. Dokáže se zvednout na zadní a následně dopadnout na zem takovou silou, že vás vymrští trochu do vzduchu. Stačí ale těsně před jeho dopadem vyskočit a být ve vzduchu když spadne na zem. Horší je jeho zmrazující dech. Ten má poměrně velký dosah a nejenom, že vás zraní, ale také hodně zbrzdí. Poslední útok je vystřelení dvou velkých ohnivých střel. Před těmi je důležité uhnout protože jsou skutečně nebezpečné. Pokud se vám povede ho dostatečně zranit (a že to není vůbec lehké), zvedne se na zadní jako když vás chce vyhodit do vzduchu, ale tentokrát exploduje.

Vhodná zbraň – Samopal


 

PANZER SPIDER

Ohromný opancéřovaný pavouk. Jediné jeho zranitelné místo je hlava. Pokud přijde o polovinu zdraví, zelektrizuje se a stane se nesmrtelným vůči běžným zbraním.
1. Zvedne se na zadní a když dopadne na zem, náraz vás vyhodí do vzduchu.
2. Umí vystřelovat velké ohnivé koule, které jsou naváděné na vás a pomůže jedině úkryt za překážku.
3. Plive jakousi energii, která je velice nebezpečná.

Aréna: Velká pětiúhelníková hala. Je zde plno velkých kontejnerů a ve čtyřech rozích jsou děla. Ty se dají zatlačením spínače použít. V okolí kontejnerů se povaluje mnoho krabic se smíšenou municí a také několik léčení a brnění. V oblasti je dokonce jeden secret se svatým předmětem.

Popis boje:
A – Bez karet
– Nejprve rychle najděte Panzer Spidera a neustále ho sledujte. Pokud se zvedne na zadní nohy, buďte připraveni vyskočit do vzduchu těsně před jeho dopadem na zem. Pokud budete v době jeho dopadu ve vzduchu, nic se vám nestane, ale jinak budete vymrštěni nahoru a pád vás hodně zraní. Uskakujte jeho dvojitým ohnivým střelám, které občas vystřelí – není to ovšem snadné, protože střely jsou naváděny na vás. Hlavní je nepřibližovat se k němu nebo na vás začne vypouštět zvláštní fialovou energii. Ta je dosti zraňující, ale pokud od něj budete daleko, nedostřelí na vás. Nejdříve poberte nějakou munici (jsou zde bedny se smíšenou municí) a hlavně najděte zlaté brnění. Potom se do něj můžete naplno pustit nejlépe kůlometem, samopalem nebo brokovnicí, to když bude moc blízko. Miřte na hlavu jinak to nemá cenu, protože zbytek těla je chráněn pancíři a ten nemůžete prorazit.
Jakmile bude Panzer Spider v polovině zdraví, najednou se jakoby zelektrizuje a vaše útoky nebudou mít vůbec žádný účinek. Teď se pouze vyhýbejte jeho útokům a sledujte ho. Když se mu v tlamě objeví velká fialová skvrna energie, střílejte do ní. Po zasažení energie se Panzer Spider najednou zastaví. Všimněte si v místnosti čtyř velkých děl a odhadněte, které z nich směřuje svou hlavní na Panzer Spidera (vždy to nějaké bude). Rychle k němu běžte a zezadu zatlačte na spínač. Dělo vystřelí před sebe, a pokud jste dráhu odhadli dobře, trefí Panzer Spidera. Panzer Spider se po chvilce opět rozhýbe takže musíte běžet k dělu opravdu rychle. Když to nestihnete, budete muset znovu počkat na energii v jeho tlamě a opět střílet dělem. Po zásahu dělem je Panzer Spider opět zranitelný, takže pokračujte v jeho likvidaci. Jakmile se vám povede ho téměř zabít, opět se zelektrizuje. Znovu musíte opakovat postup s dělem. Pokud ho i tentokrát zasáhnete, Panzer Spider se zvedne na zadní a exploduje.

B – S kartami a na čas – Pokud hrajete BooH samostatně a ne jako součást Painkillera, budete mít dostatek peněz jen na pár levných karet. Karty z BooH, jež jste doposavad otevřeli, nejsou nic moc, takže se vyplatí vzít karty z původního Painkillera. Vezměte určitě Zlost a Hbitost. Případně ještě Modifikátor zbraně z BooH. Ze stříbrných karet hlavně Vitalitu. V aréně utíkejte pro munici a brnění. Hned poté zapněte karty a rozstřílejte Panzer Spidera. Když to půjde dobře, uberetu mu polovinu zdraví během pár desítek sekund. Nyní vám musí vyjít akce s dělem, takže dobře odhadujte dráhu mezi Panzerem a děly. Nemůžete si dovolit se splézt, rozhodně ne vícekrát. Když poté uberete Panzerovi druhou polovinu zdraví, stačí už jen vystřelit posledním správným dělem. Když budete rychlí, zvládnete to i za tři minuty.