Serious Sam je na první pohled takovým pokračovatelem odnože nenáročných stříleček jako byl Doom, Quake a další. Žádný silný příběh, žádné postavy, žádný inventář, prakticky žádné dialogy… Zkrátka jen umě nadesignované úrovně, zástupy roztodivných monster, řada zbraní a plno tajných oblastí.
Serious Sam byl původně rozdělen na dvě samostatné hry – First Encoutner a Second Encoutner. V HD verzi toto rozdělení funguje taktéž, byť už je možné v rámci jedné spuštěné aplikace hrát obsah obou her. Kompletní HD verze se vším všudy (včetně DLC) nabízí 5 regulérních epizod a dvě demo úrovně.
Pár slov si bezpochyby zaslouží monstra. Všechno to jsou vymazlené potvory. Spousta, na jednu stranu roztomilých, na stranu druhou vražedných potvůrek s různými schopnostmi, na které platí různé taktiky. V tomhle směru SS hravě válcuje Painkillera a to ne kvantitou, nýbrž kvalitou. Nechybí mnoho a SS by překonal i enemácký ansábl nesmrtelného Dooma 2 a to už je známka kvality. Oproti tomu zbraně jsou v podstatě klasické – brokovnice, samopal, raketomet… Těch méně obvyklých zbraní není mnoho, ale najdou se – například plamenomet, odstřelovací puška či dělo.
Jedním z obrovských plusů SS je velmi kvalitní Coop, který ostatně provází celou herní sérii. Nemluvím tu ani tak o nějaké vyložené potřebě spolupráce, ale o nastaveních, ze kterých pak vyplývá, jak moc budou hráči jeden na druhém závislí. Je možné zvednout nepřátelům zdraví, je možné omezit počet životů a stejně tak je možné, aby se o nalezené předměty museli hráči dělit. To obzvláště v případě zbraní vyvolává zajímavé situace…
A teď si ještě probereme jednotlivé epizody hry včetně jediného DLC.
Egypt
Egyptská kapitola je v podstatě původním Serious Samem: FE. Jedná se buď o samostatně spustitelnou hru, nebo přidavek do SS:HD:SE, který je buď placený, či jako součást tzv. Gold edice, která obsahuje oba díly prvního Serious Sama v HD verzi.
Egypt se skládá z patnácti úrovní proměnlivé délky, jež místy dosahuje až více než hodinu hraní. Oproti tomu jiné úrovně je možné dokončit během čtvrt hodinky. Celková herní doba čítá zhruba 8 hodin. Egypt je jedinou kapitolou, která obsahuje tajné úrovně, kterými jsou Měsíční hory a Svaté dvorany. Jde o zdařilé úrovně, které rozhodně stojí za vyzkoušení. Proto si v úrovních č. 4 a 13 dejte určitě záležet, abyste je objevili.
Egypt ve své HD verzi nenabízí mnoho věcí navíc. Samozřejmě má vše moderní grafický kabátek ale z hlediska hratelnosti se moc neliší. Chybí jakékoli hrátky s gravitací – takové místnosti jsou lehce přepracovány a v závěrečné úrovni jsou 3 nové tajné oblasti, toť vše. Hráče znalého původní verze tudíž máloco překvapí. Přestože jde o HD verzi, autoři do kapitoly neumístili nové nepřátele a zbraně z TSE. Vše je tedy tak, jak v původní verzi.
Croteam dokázal udělat opravdu monstrózního a těžko porazitelného bosse, avšak právě jeho přemožení do jisté míry závisí na štěstí a náhodě což není úplně žádoucí. Tlačítka save a load budou možná zapotřebí častěji než kdy jindy.
Jižní Amerika
Jižní Amerika je první ze tří kapitol SS:SE. Zahrnuje pět vcelku dlouhých úrovní zasazených do džungle a indiánského města. Sice je kapitola z hlediska počtu úrovní třetinová oproti Egyptu, avšak z hlediska délky hraní je zhruba poloviční. Oproti Egyptu jsou přítomny nové zbraně i monstra a dále speciální bonusy – nezranitelnost, rychlost a větší poškození. Tyto bonusy se pak objevují i v dalších kapitolách.
Autoři do úrovní zapracovali celou řadu pastí od padajících stropů, přes ostré bodce až po střílny. Občas se tak vytrácí akce a nastupuje opatrnost a přesné pohyby, včetně skákání. Někdo to může kritizovat, ale mě to připadá jako vhodné zpestření, obzvláště, když pasti mají nápad.
Souboj s finálním bossem tentokrát není tak obtížný, jako ten předešlý. Tvůrci ho však okořenili sice omezeným ale velkým přívalem monster, čímž se z bitky stává nepřehledný chaos.
Persie
Poměrně nezáživná kapitola skládající se ze čtyř dlouhých úrovní. Persie těží z velkých dvorků jež jsou navzájem propojeny. Interiérů je sice málo ale právě ty patří k nejlepším úsekům kapitoly.
V kapitole Persie už není mnoho novinek. Všechny zbraně jsou již představeny, všechny bonusy taktéž a jedinou novinkou je jeden druh brnění a dvojice nových monster, z čehož jeden je boss.
Středověk
Závěrečná kapitola SE nabízí pouhé tři úrovně. Je znát, že oproti takovému Egyptu je počet úrovní zkrátka směšný, nicméně i pouhá trojice úrovní tvoří jedinečné prostředí. Navíc nechybí zajímavé prostředí a po nepříliš zdařilé Persii je vrací skvělá hratelnost a zábava.
Legend of the Beast – DLC
Jediná kapitola, která nebyla v původní verzi SS a byla vydána výhradně pro HD verzi. Tento zakoupitelný přídavek za svoji cenu (asi 6 eur) nabízí čtyři úrovně, z čehož jedna je oblíbené přeživání, další tři jsou součástí nové kampaně. Ta je zasazena opět do Egypta a dle zvěstí mělo jít o úrovně, které autoři vypustili z původního TFE, po letech je přepracovali pro HD verzi a zpeněžili. Hned se nabízí otázka, jaké ty úrovně asi musely být, když je z původní verze raději vyškrtli a já mohu potvrdit, že ani po předělání nejsou víc nežli velice mizerné – odfláknuté, nenápadité a strohé.
Jednak je vše zasazené do Egypta a myslím, že zrovna téhle kapitoly musí mít každý hráč až po krk. Dále úrovně nejsou ničím výjimečným a budete mít pocit, že jste je někde viděli. První úroveň se svými domečky připomíná předměstí Mennoferu, druhá je jako chrámový komplex ala Karnak a při hraní třetí si zase vybavíte Babylonskou věž – obcházení mohutné stavby a cesta dovnitř za bossem. K tomu připočtěte absenci čehokoli nového, s výjimkou bosse a starou, nijak výraznou muziku. Největší zádrhel DLC je však absence pořádných zbraní a munice. Po většinu času tak skončíte s pistolemi s očekáváním další nalezené munice, která bude stejně během okamžiku fuč. Z toho důvodu doporučuji zvolit obtížnost, kde se nalezená munice zdvojnásobuje. Jen tak budete mít čím střílet po většinu hry.
Celkově vzato je DLC jen pro skalní fanoušky, kteří chtějí prodloužit zážitek ze hry.